Info
De Raku techniek werd voor het eerst gebruikt rond 1500 in Japan door Raku-Chojiro, voor de productie van thee-kommetjes in opdracht van de destijds belangrijkste theemeester Sen-No-Rikyu. De techniek moest rust, eenvoud en eerbied uitstralen, de orginele kenmerken van Raku. Het Raku-teken is een Japans teken met de betekenis "De Vreugde van de Vrijheid"

De geglazuurde kommen werden roodheet gestookt, en vervolgens zonder af te koelen in zaagsel gelegd en afgedekt. De verbranding van het zaagsel onttrekt zuurstof aan het glazuur, en beïnvloed samen met de rookontwikkeling de kleur hiervan. Door de snelle wisseling van temperatuur onstaan haarscheurtjes in het glazuur, de rook zorgt voor een zwarte tekening van de klei onder deze scheurtjes.

Ik gebruik de raku-techniek voor mijn beeldend werk, hetgeen veel spannende momenten oplevert bij het stoken ervan. Mijn beelden zijn nl. niet gelijkmatig van vorm zoals theekommetjes, maar bestaan vaak uit massieve- en zeer dunne delen. Tijdens het opstoken tot +/- 1100 graden Celsius en het snelle afkoelen in brandbaar materiaal is het werk onderhevig aan grote temperatuur-schokken. Bovendien is de huid en kleur van het glazuur afhankelijk van het soort zaagsel/materiaal en de mate waarin dit al dan niet brandt en zuurstof onttrekt, het resultaat blijft een verrassing ! Ik ben verslaafd geraakt aan deze ambachtelijke techniek met zijn aardse, afwisselende uitstraling.

Mijn werk is te koop, informatie met betrekking tot opdrachten, of opmerkingen en vragen zie ik graag tegemoet op mijn email-adres!

Geïnteresseerd? E-mail Mirjam Konijnenberg